Druga płyta z utworami Romana Statkowskiego w nagraniu Barbary Karaśkiewicz, absolwentki Akademii Muzycznej w Katowicach, budzi – podobnie jak pierwsza – najwyższe uznanie.
A może Statkowski prześcignął Paderewskiego? Słuchając trzech Oberków w wykonaniu Barbary Karaśkiewicz, nie sposób pozbyć się takiej myśli. Pianistka opanowała bowiem rzadko spotykaną w Polsce sztukę precyzyjnego, krągłego i wyrazowo znaczącego artykułowania dźwięków. Jeśli dodamy, że instrumentalna biegłość w pełni upoważnia ją do wykonywania kompozycji pisanych przez wirtuozów, a naturalną muzykalnością, płynącą z pieśniowego traktowania fraz i agogicznej swobody, potrafi ona tchnąć ducha w nuty wszelakie, okaże się, że oto mamy płytę z zapomnianą muzyką polską, która – po pierwsze – jest bez wątpienia warta przypomnienia, po drugie – dostarcza wielu wzruszeń, nawet wtedy, gdy dla dzisiejszego ucha staje się nadozdobna lub zbyt natarczywie podąża śladami Chopina. Karaśkiewicz interpretuje ją znakomicie.
Kacper Miklaszewski Ruch Muzyczny
Ta wytwórnia specjalizuje się w unikatowej polskiej muzyce fortepianowej w wykonaniu kilku znakomitych polskich pianistów, a taką artystką jest Barbara Karaśkiewicz. Wykonania są pełne czułości, bujne, z pełnym zrozumieniem dla muzycznej frazy.
Dennis E. Ferrara